Nederland is een fietsland bij uitstek. Vele mensen in Nederland bezitten namelijk een fiets. Het is zelfs zo dat er op het moment van schrijven meer fietsen dan inwoners zijn. Je kunt dan echt wel zeggen dat Nederland een fietsland is. Daarnaast ligt er meer dan 30 duizend kilometer aan fietspaden in Nederland en bezit he verschillende grote fietsenstallingen. Echter wat er bij het fietsende volk opvalt is dat er maar weinig aan veiligheid wordt gedacht.
Fietsen in Nederland en veiligheid
Fietsen wordt ons Nederlanders met de paplepel ingegoten. Hierdoor zijn er maar weinig Nederlanders die niet kunnen fietsen. Dit is in sommige andere landen heel anders. Echter waar Nederlanders niet zo aan denken als het om fietsen gaat, is de veiligheid. In andere landen denkt men of in ieder geval meer aan de veiligheid van fietsers.
Wellicht komt het dat Nederlanders in verhouding vroeg leren fietsen. Of loopt Nederland gewoon achter qua veiligheid voor fietsers.
Licht controle door de politie
Vooral in de steden komt het met regelmaat voor dat de politiecontroles houden op fietsers of de verlichting het wel goed doet. Het blijkt namelijk maar al te vaak dat fietsers zonder of met kapotte verlichting over straat gaan.
Bellen op de fiets
In Nederland heeft het een tijd geduurd, maar het is inmiddels net zoals bij autorijden, verboden om te bellen achter het stuur. Net zoals in de auto is het wel toegestaan om handsfree te bellen.
Fietshelm plicht
Dit is een punt waar Nederland als fietsland enorm achterloopt bij sommige landen. Dit terwijl er jaarlijks vele mensen zwaargewond raken door een fietsongeval. In Nederland is het namelijk niet verplicht om een fietshelm te dragen, zowel volwassenen als kinderen mogen dus zonder bescherming op de fiets. E-bikes welke een hoge snelheid kunnen behalen, zijn overigens uitgesloten van deze regel.